Saatuani
Suomalaisen taiteen museo, Ateneumin johtaja
Soili Sinisalolta toimeksiannon vastata Akseli Gallen-Kallela
suurnäyttelyn markkinoinnista ja ulkopuolisen rahoituksen hankkimisesta,
kiinnitin ensimmäiseksi huomioni teokseen, Oopperatanssiaisten jälkeen.
Teos kuvaa ravintolamiljöötä Pariisissa 1800-luvun lopussa. Näyttää siltä, että pöydällä olisi viinikarahvi ja palanen juustoa. Kyseessä öljyvärimaalaus vuodelta 1888.
Teos kuvaa ravintolamiljöötä Pariisissa 1800-luvun lopussa. Näyttää siltä, että pöydällä olisi viinikarahvi ja palanen juustoa. Kyseessä öljyvärimaalaus vuodelta 1888.
Oopperatanssiaisten jälkeen, Pariisi, 1888. |
Tästä syntyi idea lähteä edistämään viini- ja juustokulttuuria suomalaisissa
ravintoloissa.
Sain idean lanseerattua välittömästi Ateneumia ympäröiville
Center-Inn ketjun ravintoloille, kuten Königille, jossa Akseli Gallen-Kallela
ja kumppanit usein kokoontuivat taitelijakabinettiin lounastamaan.
Kun soitin Valion markkinointijohtajalle kysyäkseni: Mitä sinulle tulee mieleen seuraavasta: "Suuri kansainvälinen suomalainen, jossa yhdistyy korkea osaaminen ja laatu?"
Vastaus tuli kuin tykinsuusta: Tuohan on Valion keskeisin yrityskuvaviesti! Sanoin, niin on Akseli Gallen-Kallelankin.
Valiosta tuli hetkessä näyttelyn pääyhteistyökumppani, jonka yrityskuvaviesti yhdistyi loistavasti Akseli Kallen-Gallelaan.
Vastaus tuli kuin tykinsuusta: Tuohan on Valion keskeisin yrityskuvaviesti! Sanoin, niin on Akseli Gallen-Kallelankin.
Valiosta tuli hetkessä näyttelyn pääyhteistyökumppani, jonka yrityskuvaviesti yhdistyi loistavasti Akseli Kallen-Gallelaan.
Valio lähti mukaan kiljuen hyödyntämään konseptia sekä yrityskuvaviestinnässään että brandimarkkinoinnissaan, jossa jalustalle nostettiin Valion premium brandi, kansainvälistäkin mainetta niittänyt Mustaleima juusto. Viineistä (Mouton Cadet) ja shampanjasta (Moet Chandon) vastasi Alakari Wines.
Päämediayhteistyökumppanina toimi Ilta-Sanomat.
Päämediayhteistyökumppanina toimi Ilta-Sanomat.
Ravintolaketjun, juustontuottajan ja viini-/shampanjamaahantuojan yhteistyönä suunniteltiin Akseli Gallen-Kallela menu, joka toimi lautasenalustana (tabletti) kaikissa Center-Inn ravintoloissa. Menun funktiona oli ohjata ravintolavieraita Ateneumiin.
Ateneumin lipunmyynnistä saatava rintatarra, josta vahtimestarit tunnisti lippunsa maksaneet, korvattiin pienellä menuvihkosella, joka noudatti AGK menun graafista ilmettä ja sisältöä. Tällä ohjattiin vieraita ravintoloihin viinin ja juustolautasen
ääreen.
Ateneumin lipunmyynnistä saatava rintatarra, josta vahtimestarit tunnisti lippunsa maksaneet, korvattiin pienellä menuvihkosella, joka noudatti AGK menun graafista ilmettä ja sisältöä. Tällä ohjattiin vieraita ravintoloihin viinin ja juustolautasen
ääreen.
Sekä Valion että Center-Inn ravintoloiden näkökulmasta projekti oli kaikkien
aikojen menestynein hanke. Ravintoloiden myyn kasvoi 100 päivän näyttelyjakson
aikana 30%.
Viinimaahantuoja sai tuotteensa ravintoloihin ja Helsingin Sanomat kadehti Ilta-Sanomia koska olin myynyt oikeudet näyttelytapahtuman hyödyntämiseen Ilta-Sanomille.
Tämän onnistuin korvaamaan tarjoamalla onnistuneesti koko Valtion museon yksiköineen Hesarin hyödynnettäväksi. Yhteistyö jatkuu edelleen.
Viinimaahantuoja sai tuotteensa ravintoloihin ja Helsingin Sanomat kadehti Ilta-Sanomia koska olin myynyt oikeudet näyttelytapahtuman hyödyntämiseen Ilta-Sanomille.
Tämän onnistuin korvaamaan tarjoamalla onnistuneesti koko Valtion museon yksiköineen Hesarin hyödynnettäväksi. Yhteistyö jatkuu edelleen.
Ateneumin näkökulmasta näyttely suurmenestys. Se oli vuoteen 1996 mennessä
Ateneumin ehdoton yleisöennätys 197 000 kävijällä.
Kreikan sana "symposion" tarkoittaa juominkeja sekä
miesten keskustelu- ja seurustelutilaisuutta.
miesten keskustelu- ja seurustelutilaisuutta.
Ps. Ravintola Königin arkistoista löytyi Akseli Gallen.Kallelan käsin kirjoittama lounastilaus kavereilleen, Teoksessa Symposion: Oskar Merikanto (sammunut), Robert Kajanus ja Jean Sibelius.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti